Pocsolyaelszívó gépek a Boszporusz alatt
2009.10.22.
Tsurumi pocsolyaleszívó a törökországi alagút-csúcsprojektben
A Tsurumi 90 db szivattyút szállít, köztük 40-t az LSC “pocsolyaleszívó” néven ismert szériából Európa első interkontinentális földalatti vasútjának építéséhez. Törökországban, Isztambulban a Boszporusz-szoros alatt épül a világ legmélyebben húzódó víz alatti alagútja, amit előregyártott óriás alagútszekciókból építenek.
Mérnökök már régóta álmodoznak arról, hogy Európát és Ázsiát alagút kösse össze Isztambulnál. A gondolat először 1860-ban merült fel Abdul Mecit szultán javaslatára. A szultán álma most megvalósulni látszik a 3 milliárd dolláros Marmaray Projektnek köszönhetően, ami ma a világ legnagyobb közlekedési, infrastrukturális projektje. A világ legmélyebben fekvő csőalagútja 58 méterrel a tengerszintje alatt húzódik majd.
Daniel Weippert, a Tsurumi (Europe) GmbH ügyvezető igazgatója a projektről a következőket nyilatkozta: “A török nép számára óriási, történelmi jelentőségű a projekt, amely egyúttal nagy előrelépést jelent a város infrastrukturális fejlesztésében és kereskedelmében is. A Boszporusz-alagút építése a legújabb és eddig nem látott, rendkívül bonyolult és egyedülálló technika alkalmazását igényli. A helyi szivattyú-dílereinkkel szoros együttműködésben kidolgoztuk azt az innovatív szivattyúalkalmazási módot, amely megállja helyét ebben a világon egyedülálló projektben.”
A Boszporusz-alagút építésénél 90 db Tsurumi szivattyút használnak majd, amelyeket Bilgi Mühendislik Tic. Ltd. Sti. helyi Tsurumi díler biztosít. A Tsurumi cég kimondottan alagútépítésre a KRS és KTZ-szériájú szivattyúit ajánlja, amelyekből 50 már működik a helyszínen, de a cég legnagyobb újítása, hogy a 40 db LSC-szériájú szivattyút -melyeket közismert nevükön “pocsolyaleszívókként” ismernek- is bevet a törökországi alagútépítésnél.
Az LSC-szériájú szivattyúk tulajdonképpen víztelenítő-szivattyúk, amelyek 1 mm-es szintig képesek leszívni a vizet a felületről. Weippert ügyvezető elmondta, hogy ezeket a szivattyúkat általában nem használják alagútépítésnél, de amikor megismerték ennek a projektnek a részleteit, az LSC-szivattyúk tűntek a legjobb megoldásnak. A projektnél 40 LSC-szivattyú vízteleníti a 15 keszont és biztosítja a száraz munkaterületet a későbbi betonozási munkákhoz.
Weippert az előzőekhez hozzáfűzi, hogy a munka óriási volumenének figyelembe vételével lett az LSC-széria kiválasztva. “És nem csalódtunk” – folytatja -,“mert rendkívül hatékonynak bizonyulnak. Ez csak a második eset, hogy az LSC-szériát alagútépítésnél is bevetjük, de annyira jól beváltak, hogy a jövőben más alagút projektekhez is javasolni fogjuk ezeket a szivattyúkat, mert azt tapasztaljuk, hogy világszerte egyre mélyebbre építik az alagutakat”.
Száraz munkaterület
A Boszporusz-alagút a tervek szerint 2011-re készül el, hossza 1,4 km lesz és óránként 300 000 utas fog az alagútban utazni. Az alagút 11 előregyártott óriás szekcióból áll, melyek egyenként 19 000 tonnásak. Az alagútszekciókat 58 méter mélyre süllyesztik a tengerfenéken kialakított árokba. Az alagútszekciók, amelyek a világ eddigi legnagyobb süllyesztett alagútszekciói, 135 méter hosszúak, 15,3 méter szélesek és 8,75 méter magasak.
A projektben az 50 KRS és KTZ-szériájú szivattyúkat két speciális alkalmazásra használják. Az egyik, hogy a ballaszttartályokat, amelyeket a 11 alagútszekcióhoz rögzítenek majd, a szivattyúk segítségével töltik fel vízzel. A ballaszttartályokkal biztosítják az alagútszekciók egyenletes lesüllyesztését a tengerfenékre. A második alkalmazásuk pedig az, hogy amikor az előregyártott alagútszekciók a helyükre kerülnek, azokat biztonságosan rögzíteni kell a helyükön. Ehhez a KRS és a KTZ-szivattyúkkal víztelenítenek és szivattyúzzák a nyers betont.
A KRS-széria tagjai kimondottan nagy igénybevételre tervezett víztelenítő szivattyúk, amelyek 4-pólusú motorral vannak ellátva a nagyobb tartósság biztosítására.
A KTZ-széria általános alkalmazású merülő zagyvízszivattyú.
Szárazfutás esetén sem károsodnak
A Tsurumi KRS, KTZ és a LSC-szériák az építőipari kínálat elemei, melyek egyedülálló módon szárazfutásra is alkalmasak. A legtöbb merülőszivattyúval szemben, amelyek hűtéséhez folyamatos vízáramra van szükség, a Tsurumi szivattyúk szabadalommal védett kenési technológiával rendelkeznek és szárazfutás esetén sem égnek le.
A Marmaray Projektet a Török Közlekedési Minisztérium indította azzal a céllal, hogy enyhítsék a túlterhelt közúti forgalmat és Isztambul 13 millió lakosa számára kényelmesebb közlekedést biztosítsanak arra ösztönözze őket, hogy vonattal utazzanak. A projekt főkivitelezője a Parsons Brinckerhoff cég.
A Tsurumi szivattyúkról szívesen szolgál további információkkal a cég magyarországi importőre:
VERBIS KFT.
1151 Budapest, Mélyfúró u. 2/E
Tel: 1/306-3770, 1/306-3771
Fax: 1/306-6133
www.verbis.hu